Monday, August 8, 2011

3 Hikmah terawih

Lama gila aKu x update ini blog,smpai berkulat dh nmpak.......klau tngok drpada entry bawah tuu,dh smpai stahun nmpknya blog aku trbiar,start puasa tahun lpas n puasa taun ni bru aku trfikir nk mnjnguk kjap ini blog.....bkannya ape,aku nii mlas orangnya psal nk update2,nk tlis2 nii......blog nii dh stahun buat,tp content x smpai pun 5,(urm...baik x yah buat).tapi entahlaa,tiba2 rase trgerak hati plak nk update,aku nii new comer,so ayat2 aku x lah dahsyat mcam blogger2 len....so,just untuk suka2 blehlaa kan.......
Bersempena dengan bulan Ramadhan Al-Mubarak nikan,aku nk inform ckitlah psal solat trawih,wlaupun aku nii bukanlah,ustaz,pak imam,ataupun ulama,tapi hendak smpaikan apa yng aku baca psal solat terawih nii.Mungkin ramai lagi yang x tahu apa hikmah solat terawih dan mengapa kita digalakkan sangat3(kuasa 3)untuk mngerjakannya pling kurang 8 rakaat satu mlam.

Pertama:Orang yg brsolat terawih akan mendapat pahala sebagaimana ia mengerjakan solat satu malam penuh.Ini bukan main2,ianya diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan imam at-Tarmizi di dalam hadis yang berbunyi "Sesungguhnya Rasulullah S.A.W telah mngumpulkan keluarga dan sahabatnya dan bersabda: barang siapa melakukan solat(malam) berjamaah bersama imam sampai selesai,diberikannya pahala seolah-olah dia mengerjakan solat satu mlam pnuh".



Kedua : Orang Yang berterawih akan memperolehi kesucian (fitrah) seperti bayi yang baru dilahirkan ke dunia.Hadis diriwayatkan oleh Abdul Rahman Bin Auf iaitu "Nabi S.A.W bersabda:sesungguhnya Allah Azza Wajalla telah mewajibkan puasa pada bulan Ramadhan dan aku mensunatkan solat terawih.Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan bersembahyang terawih kerana iman dan mengharap pahala dari Allah,maka dosa2 nya akan keluar sebagaimana bayi yang dilahirkan oleh ibunya".(H.R. Ahmad,Nasai dan Ibnu Majjah)





Ketiga : Ini yang terakhir,Orang yang bersolat terawih,dosanya akan diampunkan Allah S.W.T sebagaimana yang disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah :bahawasanya Rasulullah S.A.W mengajak berterawih dalam bulan Ramadhan tanpa mnyuruh dengan keazaman,maka baginda bersabda "barangsiapa yang mengerjakan solat malam pada bulan Ramadhan kerana iman dan kerana mengharapkan keredaan Allah,maka dosa2 nya yng trdahulu diampunkanNya.......

Ini cuma untuk kongsi2 dan ingat mempringatkan,kita sesama muslim brsempena bulan Baik yang berkat ini.x de unsur tokok tambah ok......sekian....trima kasih

syaitan dh x de,so x de sebab untuk kita lari
dari beribadat di Bulan ramadhan





6 comments:

  1. ape woot2.....lame x dngar psal hang...sorry2 lame x bkak fb,so x tau hang pnya prkmbngan......

    ReplyDelete
  2. Hahaha..perkembangan?.aku makin comel la Che..hehe. Woot2 tu bunyi burung hantu..woot..woot. Singgah la blog aku ya :P

    ReplyDelete
  3. ooo....biaselah smentara mnunggu aku pnya lappy nk kene format kenelah berblogging dulu coz fb aku x leh bkak laaa ngan laptop aku nii,lpas kene hack,virus kot.....huhuhuuhuh

    ReplyDelete
  4. Ler..awat pulak dah Che laptop hang tuh...beli baru la Che..hehe..sabaq naa. Sapa formatkan Che?

    ReplyDelete
  5. bnyaklaa hang,duit nk mkan skrang pun x de,hrap mkan free kat surau je...huhuhuuh...kawan aku kot,nanti blik umah...mlas nk g low yat...klau ko nk sponsor laptop baru ok jgak rase2nye..hahahha

    ReplyDelete